Shoping Center 4 www.farsicad.com

نکاتی در طراحی مراکز خرید و مجتمع های تجاری

نکاتی در طراحی مراکز خرید

طراحی مراکز خرید، اغلب تعهدی بس سخت و تعیین کننده است. یک مرکز خرید باید یک مجموعه کامل انسانی را در بر داشته باشد. به طور عمده سه سطح مرکز خرید در در طراحی وجود دارد:
محلی یا ” MiniMall”، اجتماعی یا ” MaxiMall” و منطقه ای یا ” MegaMall”.

Shoping Center 4 www.farsicad.com

در طراحی مراکزخرید، نه فقط طراحی فیزیکی محیط مرکز خرید باید مورد توجه قرار گیرد, بلکه باید بر تمام بخش ها مانند معابر، ورودی ها، پارکینگ، پیاده رو، امکانات مسیر، نور، مبلمان و فضاهای عمومی نظارت و کنترل کرد.

 

ادامه این مطلب را دنبال کنید

ایجاد فضای مناسب در خرید تعیین کننده است.

1- مکانیابی سایت
– قرارگرفتن مرکز خريد در مکان مناسب.
– جذابيت مرکز براي مراجعه کنندگان.

2- طراحی سایت
– تخصیص عقب نشینی برای پارکینگ محوطه خیابان
– احداث ورودی شاخص و جذاب برای مجموعه
– ایجاد پیاده رو در عقب نشینی
– ایجاد مسیری از کنج خیابان به مرکز خرید
– احداث پارکینگ مناسب
– ایجاد منظر از قسمت های مختلف به خیابان های اطراف
– اتصال پیاده روهای عمومی به فرعی
– ایجاد فضاهای عمومی اجتماعی در سایت؛ فضاهای عمومی شاید مهمترین عنصر سایت پلان مراکز خرید هستند. این فضاها باید طوری طراحی شوند که به خریدار یک حس جمعی القا کنند. بدین منظور در این فضاها باید از عناصر بصری مرسوم در تمام دنیا استفاده شود.

2 – طراحی داخلی و گزینش مبلمان
نیمکت، میز، صندلی و تمام مبلمان شهری باید طوری انتخاب شوند که بهترین موضوعیت مرکز خرید را انعکاس دهند. رنگ، طرح و حرکت، شوق بصری و کلیدی برای ایجاد خرید موفق می باشند.

Shoping Center 2 www.farsicad.com

3 – نور
علاوه بر تفریحات و علائم که وابسته به نور هستند، روشنایی یک مرکز خرید در حین شدید بودن باید پنهانی و پوشیده و البته متغیر باشد. یک نور همیشگی کسل کننده است. نورمناسب باعث می شود خریدار زمان طولانی را برای خرید در مرکز خرید صرف کند.

4- پذیرایی- سرگرمی
در یک مجموعه صداقت و اعتماد موثرترین عامل در جذب افراد می باشد. یک فضای خرید باید طوری طراحی شود که مادران بتوانند فرزندانشان را به همراه خود آورده و یک روز را به خرید اختصاص دهند. تنوع زیاد در خرید باعث ترغیب کودکان خواهد شد. بنابراین پذیرایی و سرگرمی از بچه ها مهمترین اصل است. وسایلی مثل تندیسها، حوض، فواره و … بچه ها را برای مدتی طولانی سرگرم خواهد کرد. اجرای کارهای تشویق کننده نیز می تواند موثر باشد: دلقک شدن، نمایش خنده اور، نوازنده دوره گرد، کارناوال و … درغیراینصورت محیط کسل کننده خواهد بود. برای مراکز خرید بزرگترمی توان از چرخ فلک و قطار هم استفاده کرد. مانی نیز نیاز است تا مادران بتوانند فرزندانشان را ساعت ها ترک و احساس کنند آنها در سلامت و ایمنی کامل بسر می برند. برای بزرگسالان یک گروه موسیقی و موسسه فرهنگی می تواند مفید باشد.

بیشتر بخوانید  جزوه زبان تخصصی معماری مهندس خرسند ( جزوات کنکور ارشد معماری )

Shoping Center 3 www.farsicad.com
بنابراین کافه تريا، رستوران، فضاي مکث و لابي براي استراحت مشتريان، فضاي بازي کودکان،‌ امکانات تفريحي بزرگسالان،‌ آب خوري، سالنها و سکوهاي نمايش، تلويزيون مدار بسته، کمدها و قفسه هايي براي نگهداري کالاهاي مشتريان و … از ملزومات مراکز خرید محسوب می شوند.

5- رنگ
تنوع رنگی یکی از اصول طراحی موفق مراکز خرید است. در یک مرکز خرید که بطورصحیح طراحی شده، عملکرد چشم انداز مهمتر از خود ساختمان خواهد بود. رنگ و بافت داده شده به فضاها در هیچ مکانی صرفه نظر از موضوع؛ بیشتر در ارائه مفهوم، بکار می رود. انتخاب یک تصویر برای مرکز خرید تصادفی نیست، بلکه کوششی است در معرفی محصولالت و ترغیب مردم جهت خرید.

6- تبليغات: امروه اهميت تبليغات به منظور ايجاد شناختي تأثير گذار از يک کالا يا يک مکان و تأثير گذاري فوق العاده در فعاليت تجاري بر هيچ کس پوشيده نيست. در اين ميان تبليغي موفق تر است که بتواند توجه افراد بيشتري را به سوي خود جذب سازد.

 

منبع :

فارسی کد ، وب سایت برگزیده دوستداران معماری و عمران

www.farsicad.com

 

 

7 thoughts on “نکاتی در طراحی مراکز خرید و مجتمع های تجاری

  1. ف says:

    سلام، يكي ويژگي بسيار خوب اين سايت اين است كه بيننده با مطالعه صفحه دچار اعصاب خردي از گرافيك نامناسب و تبليغات اينترنتي آزاردهنده نمي شود! مي توان با خاطر آسوده صفحه را از بالا تا پاينن ديد، تازه مطالب مرتبط هم در پايان مطلب آماده است، لينك هاي كمكي سايت هم در دو طرف صفحه ليست شده. متشكرم.

دیدگاهتان را بنویسید